I en perfekt värld har du gott om tid att förbereda dig för alla flyttningar du måste göra. Att flytta är en process full av detaljer och individuella uppgifter, och tre eller fyra veckor är vanligtvis att föredra för att göra det rätt. Men i den verkliga världen kan livet komma emellan och det gör att en flytt ibland kan bli en sista minuten rörelse. Vi berättar om hur du flyttar enkelt i sista minuten.
Börja alltid med logistiken.
Ett smart drag i sista minuten är ett sätt att få varje uppgift att verka både omedelbart nödvändig och ytterst svår att utföra. Det är lätt att känna sig förlamad av hur mycket som behöver göras. Istället för att låta din att göra lista överväldiga dig, ta ett djupt andetag och börja arbeta med att helt enkelt göra en sak i taget och stryka varje punkt på din att göra lista. Ditt första steg blir antingen att anlita flyttfirma Helsingborg eller att hyra en lastbil. Allt beror på ifall du kommer att behöva professionell hjälp med din flytt eller om du planerar att göra det själv.
Gör en plan för din flytt.
När du har anställt flyttfirma eller hyrt en lastbil, bestäm vad du behöver göra under tiden du har fram till själva flyttdagen. Börja med flyttchecklistor. Notera vilka uppgifter som behöver göras (bortse från tidsramen eftersom du har ont om tid), och sammanställ dem i en lista. Du kan lägga till uppgifter som är specifika för dina omständigheter. Med tanke på hur mycket tid du har fram till flytten, organisera dessa uppgifter i uppgifter som måste göras nu, vad som kan vänta en vecka eller två och vad som måste göras under dagarna fram till flytten.
Gör dig av med saker du inte behöver.
Ju mindre du behöver packa desto lättare blir packningen. Gå igenom varje rum, garderob och skåp i ditt hus eller lägenhet och dra ut saker du inte längre vill ha eller behöver. Dela upp dessa föremål i tre högar: donera, återvinn och släng. Tänk praktiskt, inte sentimentalitet. En flytt är ett bra tillfälle att dra ner på dina saker, och en snabb flytt ger dig ännu mer incitament att resa lätt. Det är mycket enklare att sortera ut dessa föremål innan du flyttar och du spar tid och energi för de saker som verkligen betyder något.
spara timmar av arbete.
Tänk inte, bara packa.
Målet är att få alla dina saker från ditt nuvarande hem till ditt nya, och det utan att något går sönder. Du hinner kanske inte sortera allt optimalt men skriv upp på din lista vad varje låda innehåller och sedan packar du. Packa, skriv upp, packa, skriv upp. Oroa dig inte för att hålla ihop liknande föremål eller ha ett “tema” för varje låda. Lägg saker där de passar, även om det innebär att packa vattenglasen med brädspelen och reservglödlamporna med innehållet i ditt arkivskåp. Så länge allt är packat säkert och säkert kan du hantera sorteringen när du väl är i ditt nya hem.